Ben je gegevens kwijt? Is je harddisk niet meer toegankelijk? Met Data Recovery is het mogelijk om verloren gegevens zoals afbeeldingen en documenten te herstellen. Neem zo snel mogelijk contact met ons op, zodat we de verloren bestanden weer beschikbaar kunnen maken.

Wat kunnen we voor je betekenen?
  • Diagnose / haalbaarheidsonderzoek herstellen data
  • Data Recovery van diverse mediadragers zoals harddisk, SSD schijf en USB Flash drive
  • Herstel van verwijderde foto’s, documenten, e-mail en afbeeldingen
  • Hulp bij Ransomware en Cryptomalware
  • Begeleiding bij externe, complexe Data Recovery

Diagnose
Eerst geef je aan welke bestanden (bv foto’s, documenten, mail) belangrijk zijn en welke prioriteit de Data Recovery heeft. De Data Recovery start met een diagnose en een onderzoek aan de gegevensdrager(s). We voeren een haalbaarheidsonderzoek uit en aan de hand daarvan wordt een offerte opgesteld.  Hierin wordt aangegeven welke bestanden naar verwachting nog kunnen worden hersteld.  Zo weet je op voorhand waar je aan toe bent. Je kunt de status van onze werkzaamheden 24/7 volgen in ons klantenportaal.

Data dragers welke in aanmerking komen voor Data Recovery

  • Harddisk (uit externe behuizing of computer)
  • USB stick, Flash drive en SD-Cards
  • Memorycards, MicroSD, CF
  • SSD Harddisk
  • Geheugenchips Smartphone
  • RAID schijven
  • NAS systemen / Externe harde schrijven

Veel voorkomende Oorzaken:

  • leeskopschade
  • val- en stootschade
  • motor- of lagerschade
  • sectorschade
  • beschadigde chips
  • firmware schade
  • printplaat (PCB) schade
  • schade door brand- of waterschade
  • foutief gebruik systeem software
  • systeemcrash besturingssysteem
  • schade door Virus, Malware, Wiper, Spyware en Ransomware, bv Cryptolocker

Prioriteit Data Recovery
Standaard hanteren we de Economy Data Recovery Service,  waarbij de kosten van herstel zo laag mogelijk worden gehouden. De herstelperiode kan tot 30 dagen in beslag nemen. In incidentele, complexe gevallen kan het herstel langer duren. Daarnaast kennen we de Standaard, Priority en Emergency service voor snellere doorlooptijden. Informeer naar de mogelijkheden indien de Data Recovery van je verloren gegevens een hoge(re) prioriteit heeft.

Verlies van data voorkomen
Het verlies van gegevens is in veel gevallen niet te voorkomen. Apparatuur gaat meestal stuk op een moment dat we het niet verwachten of kunnen gebruiken. En data verlies door een ongelukje zit in een klein hoekje. We adviseren daarom om belangrijke en kostbare data niet  slechts op één opslagmedium te bewaren. Gebruik een NAS of extra (externe) harde schijven voor het veilig bewaren van gegevens.  Beter nog: gebruik een online backup! Zorg dat deze gegevens buiten de deur (of site) worden bewaard om deze te behoeden voor bv. diefstal en brand- of waterschade. Denk eraan dat het nodig is om ook deze opslagmedia regelmatig te vervangen door nieuwe schijven. Een periode van 2-3 jaar is daarbij onze richtlijn.

TIP bij verloren gegevens
Gebruik het apparaat niet meer en open de mediadrager niet. Je voorkomt daarmee dat de nog aanwezige gegevens worden overschreven en naderhand niet meer kunnen worden hersteld.

Backup strategie
Een backup strategie is daarnaast minstens zo belangrijk. Bewaar meerdere generaties volgens het ‘grootvader-vader-zoon’  principe. Een eerste back-up (grootvader) wordt gevolgd door een tweede (vader) en een derde (zoon) – altijd drie back-ups bij. Bewaar, zoals hierboven aangegeven, tenminste een back-up op een andere locatie (off site). Rouleer hierbij drie externe harde schijven, die wisselend on/off site zijn.

Online Backup
Het handmatig maken van backups vraagt om consequente, regelmatige handelingen. Het is wellicht beter om een Online Backupservice te gebruiken. Met een dergelijke service wordt automatisch met behulp van software je data regelmatig opgeslagen in een  speciale backup Cloud.

 

data recovery

 

 

Ervaar je problemen met je harde schijf, usb stick of ander medium? Bel ons en we halen je defecte media drager op. Vervolgens starten we zsm een onderzoek naar de oorzaak, mogelijkheden en haalbaarheid je gegevens weer te herstellen.

We onderscheiden de volgende categorieën in Data Recovery waarom een gegevensdrager niet meer toegankelijk is:

  • Cat. 1 Schade of defect aan het apparaat waarin de media drager gemonteerd is, zoals bv laptop, computer of NAS maar niet aan de gegevensdrager zelf.
  • Cat. 2 Logische schade, bv. ten gevolge van een systeemcrash, partitie fouten of foutieve applicatie- of gebruikershandelingen.
    • 2A –  De gegevens van de media drager kunnen geautomatiseerd worden uitgelezen en verwerkt.
    • 2B – De gegevens op de media drager kunnen niet geautomatiseerd worden uitgelezen, manuele interventie is noodzakelijk.
  • Cat. 3 Fysieke schade, bv. ten gevolge van val- of stoot schade, brand- of waterschade.
  • Cat. 4 Complexe schade door een combinatie van logische en fysieke schade

Kosten ‘Economy Data Recovery’ service
Harde schijf, Smartphone, SSD schijf

De kosten zijn afhankelijk van de complexiteit van de Data Recovery. Een overzicht:

  • Onderzoekskosten € 55,- / per mediadrager
  • Data Recovery kosten categorie. 1:  € 82,50 (exclusief nieuwe mediadrager)
  • Data Recovery kosten categorie. 2a:  € 110,00 (exclusief nieuwe mediadrager)
  • Data Recovery kosten categorie. 2b: vanaf  € 165,00 (exclusief nieuwe mediadrager)
  • Data Recovery kosten categorie. 3 en 4: € 743,80 (inclusief nieuw opslag medium)

Kosten Data Recovery
Bij USB-Stick, SD-card

  • Fysieke of complexe recovery: 371,07 (inclusief nieuw opslag medium)
  • Softwarematige recovery: vanaf 195,07

Ook herstel van RAID en NAS systemen behoort tot de mogelijkheden. Vraag naar de mogelijkheden.

 

Erkend Data Recovery Partner - Stellar Data Recovery

Bij Data Recovery cat. 3 en 4 kan gebruik worden gemaakt van de expertise van onze partner Stellar Data Recovery.